Nyheder til sejlere

tirsdag 20. februar

Claus Høj Jensen og gaster vandt DM igen i 2016. Her i Køge Bugt. Foto: Mogens Hansen

Claus Høj Jensen, Frederik Dahl Hansen og Rasmus Andresen vandt DM igen i 2016. Her i Køge Bugt. Foto: Mogens Hansen

Folkekær H-båd fylder 50 og udstilles i Fredericia

Hun bliver 50, men er stadig lækker og populær blandt drengene. For hun har et flot snit, ikke for lang og ikke for bred over hofterne. Se de danske verdensmestre.

Kapsejlads | 20.02.2017 09:11 | Af: Ricky Hansen

H-båden blev designet i 1967 af den finske konstruktør Hans Groop. H-båden var hans bidrag til en designkonkurrence, som det finske sejlforbund havde udstedt.

Båden blev hurtigt populær og især da Paul Elvstrøm i 1971 med et par design modifikationer også begyndte at producere H-båden i Danmark kom der virkelig gang i klassen.

Det fortæller Ricky Hansen, PR-mand for H-bådsklassen

I Danmark sejler der omkring 500 H-både og den er i dag den 2 største One Design kølbåds klasse i verden med mere end 5000 producerede både.

H-båden er mest udbredt i Skandinavien, Holland og hele Tyskland, -både i Østersø regionen, men også på de store søer sydpå.

Grunden til at H-båden ikke blev et verdensfænomen er, at den blev populær samtidig med den amerikanske J24, som er verdensstørste One Design kølbådsklasse.

H-båden produceres stadig og kan leveres fra det østrigske Frausher værft og fra tyske Ott Yacht.

I hjemlandet Finland er det Eagle Marine, som leverer en fabriksny H-båd. De største producenter gennem tiden har været finske Artekno, Botnia, og de dansk producerede Elvstrøm og OL Boats.

Danskere på VM-tronen

Der er sejlet verdensmesterskab i H-båden siden 1980 og listen af danske Verdensmestre er lang. Et kig ned af listen viser mange velkendte skippere.

1980 DEN 318 Poul Richard Høj Jensen / Henrik Reese / Theis Palm

1981 DEN 338 Jens Christensen / Arne Larsen / Morten Nielsen

1983 DEN 404 Poul Richard Høj Jensen / Henrik Reese / Henrik Sørensen

1984 DEN 397Morten Nielsen / Niels Henrik Borch / Per Kloster Hansen

1985 DEN 816 Jens Christensen / Jens Makholm / Josef Resch

1986 DEN 403 Herluf Jørgensen / John N Andersen / Ole Johansen

1987 DEN 460 Tommi Krog Hansen / Jan Krog / Renato Skov

1988 DEN 500 Jesper Bank / Steen Secher / Søren Olsen

1989 DEN 509 Jesper Bank / Søren Olsen / Steen Secher

1993 DEN 521 Christian Rasmussen /Torjus Gylstroff / Kasper Harsberg

1996 DEN 533 Herluf Jørgensen / Christian Pasbjerg / Søren Nielsen

1998 DEN 552 Bo Selko / Jonas Pedersen / Niels Sørense

1999 DEN 559 Bo Selko / Jonas Pedersen / Niels Sørensen

2000 DEN 565 Theis Palm / Finn Nikolajsen / Lars Christiansen

2004 DEN 533 Morten Nielsen / Niels Borch / Per K. Hansen

2006 DEN 565 Herluf Jørgensen / Lars Wegner / Christian Pasbjerg

2008 DEN 597 Claus Høj Jensen / Henrik Olsen / Jacob Guhle

2009 DEN 559 Steffen Stegger / Lars Christiansen / Carsten Pedersen

2010 DEN 559 Steffen Stegger / Lars Christiansen / Carsten Pedersen

2011 DEN 597 Claus Høj Jensen / Karl Kristensen / Frederik Dahl Hansen

2012 DEN 533 Morten Nielsen / Niels Henrik Borch / Per Kloster

2013 DEN 597 Claus Høj Jensen / Karl Kristensen / Frederik Dahl Hansen

2014 DEN 597 Claus Høj Jensen / Karl Kristensen / Frederik Dahl Hansen

2015 Den 597 Claus Høj Jensen / Frederik Dahl Hansen/ Jacob Guhle

Claus Høj Jensen sidder på tronen i H-bådsklassen med syv DM-guld og fem VM-guld. Hans far Poul Richard Høj Jensen har også vundet VM i klassen. En del sejlmagere som Claus har vundet VM i klassen. Fx Jesper Bank, Jens Christensen, Bo Selko og Theis Palm. Foto: Troels Lykke

Det er bemærkelsesværdigt, at flere sejlere har været topnavne i H-båden i 3 årtier, blandt andet Verdensmestrene Herluf Jørgensen fra Skagen Sejlklub og Morten Nielsen fra Roskilde Sejlklub. 

Herluf Jørgensen har nu stillet sejlerskoene på hylden, mens Morten Nielsen stadig er top sejler i klassen. Ikke mindst skal det også bemærkes, at der er dygtige gaster som har sejlet med i lige så mange år.

H-båds klassen herhjemme er præget af dygtige sejlere med meget erfaring, men trods det så er klassens nuværende topnavne ikke gamle i gårde.

Unge, tunge gaster

Claus Høj Jensen er selvfølgelig velkendt og respekteret, men hans gaster er begge unge mænd i starten af tyverne.

Frederik Dahl Hansen og Rasmus Andresen er sammen med Claus Høj Jensen flyvende i en H-båd. Gasterne er brølstærke og formår at hænge igennem hele dagen, hvilket måske er hemmeligheden for at de netop nu har et ekstra gear.

Når der sejles stævner får ovennævnte besætning ikke noget foræret. Konkurrencen i klassen er ekstrem hård og der er omkring 10 skippere, som kommer til fadet, hver gang der sejles.

Det betyder, at når Claus Høj Jensen med fem verdensmesterskaber er hårdt presset til de danske stævner, så er der virkelig en super dygtig bredde i H-båds klassen.

Her sejles der H-båd

H-båds sejlerne er aktive i hele Danmark. I Limfjorden med specielt Thisted og Amtoft, samt den jyske østkyst fra Egå, Århus og Vejle. På Sjællands siden har det mest været i Roskilde Fjord og Øresund der har været flåder af H-både. 

Men det er ikke så afgørende, hvor i landet man kommer fra, fordi at H-båden oftest køres til stævner på en trailer.

Det har formentlig haft stor betydning for bådens udbredelse. Det er nemt at komme frem til stævne og bådklargøring med søsætning klares på max 2 timer, så er man klar til at sejle kapsejlads. Til stævnerne i Danmark er der i gennemsnit 20-25 både på startlinjen, mens der til verdensmesterskaberne er 60-70 både på startlinjen.

3 eller 4 personer

H-båden sejles af 3-4 personer, men der er en vægtbegrænsning på 300 kg for den samlede besætning. 

H-båden er ikke overrigget, så selv i kraftigt blæsevejr er båden stadig nem at håndtere. Onde tunger siger, at H-båden er en lam høne.  Hertil må man sige, at den stadig kan spadsere med 10-12 knob ned af bakke i en ordentlig hyler. 

Det at båden er nem at sejle gør at alle kan være med, - og med lidt erfaring får man også gode placeringer. Det svære er at vinde, og det er næsten altid de samme både som kommer først.

De dygtigste forstår at udnytte vind, strøm, konkurrenter og baner nok til, at de vinder med et mulehår, fordi at bådene kommer i mål hver gang som perler på en snor.

Koster fra 70.000 kr.

Det som gør ondt i en H-båd er at man skal hænge, og når det blæser, så skal der hænges igennem.

Det er god fysisk motion og det virker på højde og fart.

H-både handles til priser fra kr. 20.000, og en konkurrence dygtig båd med trailer handles omkring kr. 80.000 / 100.000. 

H-båden kan ses på Fredericia Boat Show den kommende og næste weekend. 



Minbaad.dk forsiden lige nu

ingen nyheder i denne liste

Til top