Nyheder til sejlere

tirsdag 20. februar

Men en baggrund som doublehand sejler, var det en ny og spændende udfordring  at deltage i årets udgave af Silverrudder.

Men en baggrund som doublehand sejler, var det en ny og spændende udfordring at deltage i årets udgave af Silverrudder.

Martins vinderberetning fra X-43 i Silverrudder

22 timer og 48 minutter tog turen for X-43 solo-sejler Martin Meredin, der var hurtigste kølbåd i XL-klasssen. Læs her den 28-årige Kalundborg-sejlers beretning.

Kapsejlads | 27.09.2016 15:46 | Af: Troels Lykke

Beretning fra en ny Silverrudder deltager X-43 sejler Martin Meredin: 

Båden, en X-43 som var udlånt af min far, var reelt klar til shorthanded sejlads, så de eneste forberedelser var vask af bunden som jeg dykkede for at ordne 5 dage inden start. (En slimet bund koster op mod 0,5 knob i tabt bådfart på x-43 éren)

Jeg ankom til Svendborg onsdag aften kl 21. til et sandt sejlermekka, hvor vakse hjælpere i rib både hjalp med at finde plads til os deltagere. 

Torsdagen gik med at lave mindst muligt og gøre mig psykisk klar til en lang sejlads rundt om Fyn, hvor vejrudsigten også viste mulighed for MEGET svag vind omkring Lillebælt broerne.

Let vind og modstrøm

Fredag morgen bød på meget let vind om modstrøm for de første starter. Jeg skulle starte kl 11.00 med de største kølbåde i XL klassen. Vinden var nu ved at fylde ind og ved Start havde vi ca. 4 m/s fra SV.

Helt perfekt til at spiler bomninger osv. er uproblematisk..

Esbern Snare har iøvrigt avanceret instrumenter fra B&G med Grib vejr data som overlay på plotter, og Gyro pilot som fx. kan styre mere nøjagtigt end jeg selv kan specielt om natten hvor træthed ofte spiller en stor rolle.

Starten gik fint, mange var tilbageholdende, men jeg kom godt afsted i X-43eren med spilerstart sammen med Niels Ditmar i Xc-42, og Rikard Roth i XP-44. Tre forskellige X-både hvad angår byggeår og deplacement, men meget ens fart med vinden i let luft. 

Kæmpede med Xp 44

Op gennem storebælt kæmpede jeg med XP-44 som efter broen havde problemer i krap-søen, idet denne bådtype kun sejler med fok.

Jeg havde stor glæde af en 120% genua, som dog var lidt rigeligt sejl da vi rundede Fynshoved kl. 18.50 med opfriskende vind til 11 m/s i en kort periode. 

På vej ned gennem tragten mod Strib Fyr, som blev rundet kl. 00.55, her gik det virkeligt godt ombord og jeg følte mig frisk, selv efter et langt kryds hen over nordfyn.

Før Røjle klint var det meget let vind og her ramte jeg tre 15 graders vindspring helt perfekt og jeg var en af de første både der valgte at gå på jyllandssiden i tragten. Det var et godt træk, da der var ca. 4-5 m/s vind.

Kl. 01.40 – Galsklint,  Medstrøm gennem lillebælt , så hér var det om at holde sig ude i det dybe. Ved fænø var vinden meget speciel, midt i sejlrenden hvor bådene lå som perler på en snor var der ikke meget vind, ca 1 m/s. Men jeg satte Code Zero på 90 m2 og holdt et mere Vestligt spor og tæt på Stenderup Hage.

Her var 5 m/s og jeg loggede hurtigt 6-7 Knob SOG, fortsat i medstrøm. Netop hér slog jeg et afgørende hul til alle bådene omkring mig.

Lur mod Brandsø

Jeg så muligheden for at tage en lur på vej mod Brandsø, dvs. selvstyrer blev sat på ekstra sensitivitet, så båden kunne holde nøjagtig kurs, mens jeg satte mig i cokpittet med æggeur sat på 7 min af gangen.

Efter hurtig lur og varm kaffe var vinden tiltaget til 7 m/s, TWA 90-100 gr, hvilket gav en god bådfart på 8,5 Knob mod Bågø, som blev passeret kl. 04.30. Jeg fjøj afsted og hørte Rock musik for at holde mig igang.

Det blev til en lang Code Zero tur ned mod Horne, rundet kl ca. 06.50, hvorefter morgensolen skar i de trætte øjne mens der skulle sættes spiler, på det sidste ben af sejladsen mod Svendborg Sund.

Her havde jeg iøvrigt via  TracTrac app opdaget at en konkurrent  X-412 ABSOLUT´´ var ca. 4 sm. foran fordi denne båd var gået under lavbroen v. Storebælt om fredagen. (X-43 har masthøjde på 20,5 mtr så jeg måtte ud til Sprogø)

Ved Rantzausminde, kunne jeg se en gruppe af både som var fanget i et vindhul samt modstrøm ca. 50 meter Vest for Svensborgsund broen og jeg sejlede helt tæt på fyn og var tæt på at blive grundejer på sandet langs kysten.

Jeg havde stor glæde af strømlæ samt landluft, og lige øst for broen 200 meter før mållinjen fik jeg kontakt med de foranliggende.

22 timer og 48 minutter

Hér i gruppen lå også X-412eren som jeg blot 20 meter før målstregen passerede, og blev vinder af XL bådklassen, samt havde bedste sejltid blandt alle kølbåde på 22 timer og 48 min. Fed oplevelse!

Der skal lyde en stor tak til alle frivillige i arrangementet, om jeg kommer igen afhænger af næste års sejladsbestemmelser.

Jeg har sammen med andre sejlere et håb om at banen fremadrettet er mere ens i de respektive bådklasser, således at en IMX-40 fra Large klassen og en X-412 fra XL klassen ikke kan sejle under lavbroen, dvs. Væsentligt kortere tur rundt om fyn.

Jeg har iøvrigt haft god opbaking  på land bestående af Karsten Isager, som har sejlet Silverrudder i 2014 samt 2015.

Karsten bor ude på Thurø ved Walsted Bådeværft og har lært mig mange af de små smut veje rundt i Svendborg sund og lillebælt, jeg har virkeligt lært meget omkring sejlads i strømfyldt farvand af Karsten, som selv sejler Comfortina 38.

Sejlerhilsner
Martin Meredin
X-43 Esbern Snare

Se resultater fra Silverrudder

Martin vandt blandt de store kølbåde.



Minbaad.dk forsiden lige nu

ingen nyheder i denne liste

Til top