Nyheder til sejlere

søndag 20. maj

Sådan så min nye H-båd ud i Oslofjorden sidste år. Kølen er beskyttet af et lag glasfiber og der er VC 17 í bunden. Den skal nemlig ligge i vandet om sommeren.

Jeg har købt H-båd - uden at se den først

OK-jollen blev solgt på 14 dage og nu har jeg købt en H-båd fra 1985. Den står på en ø ud for Oslo og jeg har kun set fotos af den.

Redaktøren, Facebook | 08.04.2015 09:44 | Af: Troels Lykke

Det er forår. Fantastisk. Og endnu mere fantastisk er det, at jeg har købt en H-båd fra 1985 til 60.000 norske kroner, cirka 51.000 danske.

Det er en model Artekno og den skulle være lynende hurtig, siger min ven, verdensmester Claus Høj Jensen, der har været min rådgiver - tror han blev lidt træt af alle mine opkald, da jeg gik i købepsykose.

Snydt af svensker og dansker

Havde faktisk købt en H-båd i Sydsverige til 75.000 kr.  - men han fortrød. Så købte jeg næsten en på Nykøbing Falster til en billigere pris, men de snød mig groft ved at sælge den til en svensker, der købte den ubeset. Men nordmændene ville sælge.

Den skal bruges som fotobåd i Aarhus og til sejlads om tirsdagen i Aarhus, hvor der er op mod 15 H-både på startlinjen.

DM i Vejle overvejer jeg også at stille op i til juli. Nu håber jeg bare at båden er i den stand, som sælgerne i Oslo har lovet mig, at den er i. Båden er nemlig købt på ren og skær tillid, sejlere imellem.

Det blev for dyrt og besværligt at flyve eller køre til Oslo for at se båden, så vi handlede via telefon og en god underskrevet kontrakt. Men den skulle være relativ flot, se selv på billederne.

I 90erne købte jeg faktisk en H-båd til 105.000 kr. i Finland - også uden at have set den først. Vi tog da en 7. plads ved VM i den i Lynetten.

Båden jeg lige har købt deltog ved VM i 2013 i Thisted og skulle være i god til kapsejlads, javel, sejlene er to år gamle, men nu skal jeg jo lige ind i det.

Havneplads på 14 dage

Havneplads blandt de andre ved H-båds broen fik jeg på 14 dage, da jeg havde fortalt at jeg ville være aktiv i Aarhus Sejlklub med båden. Klubben gider nemlig ikke at ha en havn, der kun virker som passiv bådparkering. God pointe.

7.800 kr. for et helt års havneleje, plus et medlemskab af Aarhus Sejlklub, så var jeg i gang.

I Kerteminde lystbådehavn giver jeg godt nok kun 4.000 kr. om året for at have min Drabant 24 liggende, og så må jeg have den på land i 14 dage, det skal den snart.

Nu har jeg også boet i Aarhus i tre år og det er på tide at jeg får en båd i havnen, også så jeg kan følge min datter, Dagmar, når hun begynder på Opti-sejlads igen til maj, når det er varmt nok.

Jeg har også købt en kortplotter, batteri og lader, så jeg kan finde vej til Samsø og Tunø, til tursejlads, når jeg som journalist skal ud og skrive om sejlerlivet. Der er nemlig ingen strøm i H-båden, den er jo kun rigget til klassekapsejlads.

Det bliver fedt at få sat spileren og mærke den beherskede acceleration, det er jo ikke en sportsbåd, men en båd man kan have tillid til. Og sjovt bliver det at kæmpe mod de andre H-både. Her er nemlig vildt mange og de er aktive.

To kølbåde til OK-jolles pris

Nu skal jeg dog først have hentet båden på en trailer i Oslo, traileren er skaffet, men jeg mangler en kassevogn at transportere båden efter, når båden bliver frigivet søndag 26. april på den lille ø ud for Oslo. 

Sælgerne har lovet at gi båden et frisk lag VC17 på, som der er i forvejen. Håber de gør det. Jeg har tillid til nordmændene. Betalingen er nemlig sket for længst. 

Konklusionen er foreløbig: Hvorfor kun nøjes med en kølbåd, når man kan få to i dag til en ny OK-jolles sejlklar pris til 100.000 kroner.

Ses på vandet

Troels

Velholdt ser min nye H-båd ud, selvom den er fra 1985. Der mangler godt nok en hynde, står der i købekontrakten.

Sådan så der ud i Aarhus Lystbådehavn i påsken. Regner med at det er ved denne bro at min H-båd skal ligge. Gasterne bliver mine venner Per og Christian, der kun har sejlet få gange. Så vi skal øve manøvre.



Minbaad.dk forsiden lige nu

ingen nyheder i denne liste

Til top